Jste zde
Bernina Express, 2. část
Nabídka byla ještě rozšířena v roce 1995 prostřednictvím přímého spojení Landquart - Davos - Tirano, nejprve tu jezdil Heidiland - Bernina Express a v letech 1999 až 2005 pak Heidi-Express.
Tento vlak (od roku 2005 omezen na trať Davos - Tirano), byl od roku 2006 pojmenován na Bernina Express. Od roku 2007 pak jezdí "Trenino rosso" z Tirana do Svatého Mořice a v odpoledních hodinách zpět, aby byl i cestujícím ze severní Itálie umožněn celodenní výlet úzkorozchodnou tratí "Panoramawagen" po trati Berniny.
V Tiranu pak lze pokračovat v jízdě s italskou železnicí "Ferrovie dello Stato", či od roku 1994 přímým spojem omnibusem do Lugana.
Kolejová vozidla
Na samém počátku byly na trati Berniny používány schválené železniční vagony, zejména zkrácené jednotné úzkokolejné vozy. Malá oddělení první třídy používaných vagonů však již zanedlouho neodpovídala potřebám cestujících.
Proto byly od roku 1978 vypravovány dva zkrácené jednotné úzkokolejné vozy I. třídy. Od roku 1982 byly používány čtyři vozy s oddílem pro zavazadla i vývojové série, a vlak disponoval i minibarem s dostatečným množstvím zásob na cesty.
Od roku 1983 se začalo využívat pro Berninu speciálních vagonů, a to deseti standardních vozů, a počínaje rokem 1993 dokonce jedenácti zkrácených jednotných úzkokolejných vozů.
Vagony Expressu II., III. a IV. generace byly od roku 1983 vybaveny šedo-hnědými okny, čímž se na poměrně dlouhou dobu ustanovil vzhled tohoto vlaku. Od 28. května 2000 byl pak Express sestavován jako úzkorozchodný "Panoramawagen Bernina Express von Stadler“.
Kvůli velkému, téměř nepřetržitému pruhu oken zmíněných panoramatických vagonů, už ale nebylo možné používat typické šedo-hnědé pásy oken, jichž bylo používáno u předchozích vozů, a tak jsou ty současné všechny jednotně červené.
Od jara roku 2010 se postupně na tratích Berniny používá nového duálního pohonu typu "Allegra". Nová pohonná jednotka RhB Abe 8/12, vyráběná firmou Stadler Altenrhein AG funguje nejen na tratích RhB s napětím 11.000 voltů střídavého proudu, ale též na tratích Berninabahn, kde je využíváno napětí 1.000 voltů stejnosměrného proudu.
Tím je také poprvé zajištěno, že vlaky Bernina-Expressu mohou absolvovat celou trasu ze švýcarského Churu do italského města Tirano bez přepřahání lokomotiv. Pohonné jednotky tedy jenom na nádraží v Pontresině přepnou na jiný napájecí systém a celkový čas jízdy z Churu do Tirana se tímto způsobem zkrátí asi o 5 minut, protože již není třeba v Pontresině měnit lokomotivy.
Každý používaný vagon má 24 míst k sezení v I. třídě, 76 míst ve II. třídě, a dále je tu ještě 14 dalších sklopných sedadel (nouzová místa k sezení). Samozřejmostí je také bezbariérový přístup (dvě místa pro invalidní vozíky) a přeprava jízdních kol (5 míst pro jízdní kola).
S výkonem 2600 kW může vlak vyvinout maximální rychlost 100 km/hod. a tratě Bernina mohou přepravovat náklad až o hmotnosti140 tun. Není to tedy omezení dané výkonem lokomotivy, ale maximálním zatížením kolejí.